Friday, May 08, 2009

KEMATANGAN VS SEMBRONO BERPOLIK

Dr Zambry Menteri Besar Perak menunjukkan kematangan tinggi berpolitik menghadapi kerenah Pakatan Rakyat di dalam mengemudi politik Negeri Perak. Kejayaan mengadakan sidang DUN Negeri Perak walaupun dihalangi kerenah demi kerenah yang dibuat oleh Pakatan Rakyat bagi menghalang Dewan dari bersidang termasuk tindak tanduk Panglima Sivakumar dalam mengorak tari Silambam untuk menghalang Persidangan Dewan. Namun itu semua dapat diatasi dengan gerak lembut bersulam buah besi waja dari Langkah Silat Zambry yang ternyata amat ampuh dan berbisa.

Sebagai orang yang boleh dianggap muda dan baru Dr Zambry menunjukkan bahawa beliau adalah pemimpin yang ditunggu-tunggu oleh rakyat Negeri Perak; tinggi ilmu, tinggi budi, berwawasan tinggi dan ditambah dengan sikap ‘cool’ dalam menghadapi setiap cabaran yang amat menduga di Negeri Perak. Boleh dikatakan bahawa senario Negeri Perak adalah yang paling kritis dan mencabar di dalam persekitaran pergolakan politik Malaysia masakini. Beliau mengorak setiap langkah tanpa ragu dan tanpa sikap gelojoh atau keras dalam mengemudi bahtera BN yang tonggang langgang di pukul taufan PR di samudera raya Darul Ridzwan. Akibatnya bahtera menuju destinasi dengan yakin walaupun anak-anak kapal pening-pening lalat dek taufan ganas itu.

Beliau dengan bijak MENCADANG kepada Baginda Sultan untuk mengadakan Sidang Dewan, dengan itu mengelak dari polemic politik di dalam kedudukannya sebagai Menteri Besar yang masih tercabar di mahkamah. Dengan kuasa Sultan Sidang Dewan diperkenan dan 07hb Mei 2009 menjadi satu hari bersejarah di mana Dewan DUN diadakan di dalam kedudukan MB masih tercabar dan di dalam pertimbangan Undang-Undang. Di masa yang sama perintah mahkamah diperolehi untuk kawasan 500m dari pagar Bengunan Perak Darul Ridzwan dijadikan kawasan larangan untuk sebarang perhimpunan. Satu langkah yang amat bijak sekali dengan alasan keselamatan.

Pihak PR pula menunjukkan politik jalanan dan sembrono dengan meluru memasuki dewan sebaik selesai perbarisan dan menukar kedudukan tempat duduk yang sediakan dan mengoyak tanda nama ADUN BN. Panglima Sivakumar terus memacakkan diri di tempat duduk Speaker dan mantan MB; DS Nizar pula masih rasa ada maruah untuk duduk di tempat duduk yang di khaskan kepada Menteri Besar. Tindakan ini cukup menggelikan hati dan mengingatkan saya kepada zaman budak-budak di asrama. Siapa cepat masuk dewan makan akan menukar lauk-lauk yang disediakan. Inilah gaya poilitik PR yang macam `Ayam Gila Sakok’ dan orang Gila Talak. Tidak cukup dengan itu Sivakumar terus mengarah Zambry dan enam EXCO BN dan 3 Bebas keluar Dewan.

Zambry tanpa mengindahkan perbuatan Siva itu terus mengusul pemecatan Speaker dari tempat duduknya yang dialihkan dan disokong oleh 27 ADUN BN dan 3 Bebas dengan cara mengangkat tangan. Jadi adakah tempat duduk di dalam Dewan yang lebih penting atau keberkesanan membentang usul? Inilah kebijaksanaan Zambry yang tidak mahu terikut-ikut dengan tingkah laku jalanan Ahli-ahli DUN PR dalam berebut tempat duduk dalam Dewan sebaliknya terus kepada agenda yang lebih penting iaitu melucutkan Speaker yang sudah bukan lagi melaksanakan tugas Speaker untuk mengemudikan usul-usul tetapi sebaliknya menjadi penghalang dengan menjadi tonggak terakhir PR di dalam DUN dan melaksanakan apa sahaja samada betul atau tidak demi memastikan majoriti keahlian Dewan berpihak kepada PR.

Selepas coup tersebut Zambry meneruskan langkah Silatnya dengan Timbalan Speaker mengambilalih walau di kerusi lain kerana Panglima Sivakumar tetap memakukan diri ke kerusi Speaker. Di dalam kebodohannya dia menganggap kerusi itulah yang berkuasa dan bukannya SIMBOL KUASA Speaker di dalam Dewan. Persidangan diteruskan dan Langkah Silat Zambry sudah tidak mampu dihalang oleh Langkah Silambam Sivakumar yang sudah terkunci mati di tempat duduk sendiri.


Zambry terus mengusul melantik Ganesan sebagai Speaker yang baru dan disokong oleh majoriti 30 Ahli Dewan. Dengan itu sahlah terlantik Speaker yang baru; Datuk R Ganesan, ADUN Sungkai. Majlis Angkat Sumpah di adakan di tempat duduk ahli dewan di dalam salakan dan riuh rendah Ahli DUN PR yang jelas di luar tamaddun peradaban. Majlis diteruskan oleh Ganesan yang tidak menghiraukan segala gangguan ADUN PR terus mengemudi Sidang Dewan dengan 4 usul diluluskan.

Selepas Penangguhan, Sivakumar bak Taming Sari kehilangan keris terus mengarahkan Ganesan keluar Dewan. ADUN PR berlagak kuncu-kuncu Pendekar Tersungkur, meluru untuk memaksa Ganesan keluar Dewan sehingga polis terpaksa dipanggil untuk mengeluarkan Sivakumar dalam keadaan hilang kehormatan.

Raja Muda Nazrin hanya dapat melakukan upacara Perasmian 5 jam lebih lewat dari yang dijadualkan. Dalam pada itu Nizar pula mengambilalh peranan Sivakumar dengan mengusulkan dewan tidak sah kerana pertukaran Speaker kepada Tuanku sehingga memaksa Raja Muda Nazrin memberi amaran keras ‘Beta tidak hendak campur tangan dalam semua ini, hanya mahu memberikan ucapan, Jadi hormatilah ucapan Beta bila Beta sampaikan jika mahu bekerjasama di masa akan datang. Faham? Jadi segera maklumkan kepada anggota PR’

Ini adalah satu teguran yang amat pedas. Ia ibarat menyatakan; KAMU KURANG AJAR. Bila Tuanku mengeluarkan perkataan `PAHAM?’ ia adalah satu teguran yang amat pedas kepada golongan yang tidak berupaya bertindak secara terhormat. Bagi seorang Melayu ia teramat pedih jika dia faham.

Itulah politk MATANG Zambry di dalam mengemudi pergolakan dan mengharung samudera ganas sehingga kapal berjaya berlabuh di pelabuhan dan barangan selamat sampai dan mendapat keuntungan besar.

SYABAS YAB DATUK DR ZAMBRY. ANDA ADALAH HARAPAN BARU RAKYAT. TERUSKAN DENGAN BERHEMAH DAN JANGAN SESEKALI HILANG TATA BUDI INI SATELAH MENGECAP KEMENGANAN. TERUSKAN DENGAN SIKAP TUNDUK PADI BERISI...

8 comments:

pakcik said...

lumrah manusia bila hendakkan kuasa..semuanya ditempuhi tanpa batasan normal-norma kehidupan.

dulu nizar @ PR majoriti..
sekarang zambry @BN majoriti..
tiada isu siapa menteri besar jika masing-masing tahu kedudukan masing-masing.

fargoman said...

The Barisan government has achieved 0% in reversing the trend of racism.

While South Africa has disbanded racism through the government initiative after the global news onslaught, our government leaders are propagating FACISM and RACISM in every way.

In term of racism, we are the most uncivilised country in the world. Look into our neighbouring countries of Asia, they are advancing economically on a straight forward objective, for their citizens.

Whereas we are moving in deviationist path, widely off the international economic theory for the sole objective, of propelling the well being of a supreme race.

Mahathir era is over, then we have Badawi. Is he changing the trend? Not a single sign of it.

How about the future under Najib? Sad, sad. They have more camouflage in readiness.

coolooc said...

Islam in Malaysia is suppressing humanity, dignity and desire of a normal human being.

Islam in Malaysia is causing trouble to non-Muslims who goes about their everyday life to do what any other normal human being on earth are doing.

Islam in Malaysia does not respect traffic law when Muslims can park their cars all over the road and cause inconvenience to everybody.

Islam in Malaysia does not contribute to the progress of the malay race and any other race in Malaysia.

Islam felts threaten in Malaysia, when nobody actually gives a damn about them.

miya said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

reek said...

By hook or by crook including murder, harassment and corruption, other than the normal legal ways. That is what Umno means.

Gukita said...

vesewe, konek, miya, reek said...

Your languages are foul and only fit for the sewers, and your brains are full of shit. What are you doing in my blog?? Just Piss off will ya.. This blog only welcomes those with brains enough to give rational arguments.

I dont even feel the need to delete your postings.. let others see what utter rubbish are in your brains..

You dont even have guts to use proper names..

Gukita said...

Fargoman,

You talk without historical perspective, hence, your arguments are faulty.

You said; "In term of racism, we are the most uncivilised country in the world."...

I can only pity your dilusion over the state of our country; if you really feel this is YOUR country. While others including President Obama laud Malaysia as worthy of emulation; being a model of prosperous Muslim State, you seem to think the worst... and I'm sure without any solid reasons except rhetorics and propagandas of oppositions who have no other ground to shake our country's solid foundation. What they are doing is nothing less than sabotage and this at the expense US.

They are rallying robot-like followers on the streets, trying to create as much havoc as possible for the sake of partisan politics. This is POLITIC OF THE WORST KIND, when at stake is our stability and well beings of our generation to come..

Gukita said...

Coolooc,

Why dont you use real name and web address?? You seem able to think and write, though devoid of reality.

You said; "Islam in Malaysia is suppressing humanity, dignity and desire of a normal human being"

My answer: Wrong. Islam is the vanguard of human dignity and decency. The facts that some Muslims are deluded lots and prefers slogans against reality have nothing to do with Islam. Islam promotes healthy desires with responsiblity as per other religions from God. What Islam is against is blatant promiscuity; such as erotic kissing in public park when it should be done in private between husband and wife. Is it any difference with other religion? Why then is Islam being singled out as target?? Think carefully...

You said; "Islam in Malaysia is causing trouble to non-Muslims who goes about their everyday life to do what any other normal human being on earth are doing"

My answer: NO.. definitely no. Argument as above...

You said; "Islam in Malaysia does not respect traffic law when Muslims can park their cars all over the road and cause inconvenience to everybody"

My answer: Traffic offence is the same, even though by Muslims or not. May be you are referring to friday prayers. In this case, this is the same when other religion are having their festivities..

You said; "Islam in Malaysia does not contribute to the progress of the malay race and any other race in Malaysia."

My answer; NO defintely no. Just check the examination results of Islamic schools against normal schools.. They are well above the rest. Other races just see ghosts when Islam is concern, hence, very difficult to correct the misconceptions..

You said; "Islam felts threaten in Malaysia, when nobody actually gives a damn about them"

My answer: You mean Muslims? Only those Muslims whose mind are full of propaganda drugs felt threathens. Just read the writings of those learned Muslims like Ex Mufti of Perlis Dr Asri and you should be able to see its beauty. When beauty is there in full glory, how can you not see it?? This is Islam.. We dont need those zealots who do more harm than good. Islam can stand on its own virtue if its teachings are not mutilated and misrepresented..

Thanks Coolooc, a pleasure to indulge in good discussion. Why dont you use real name and web address.. then we can have fruitful
discussions rather than mud slinging like some are prone to do..