Wednesday, March 04, 2009

GILA TALAK

Satu demi satu perkara `pelik' berlaku di Perak angkara Pakatan Rakyat. Sidang bawah pokok adalah terlalu pelik. Satelah di larang memasuki Dewan untuk mengadakan Sidang Tergempar DUN, speaker Sivakumar mengadakan sidang DUN di bawah pokok di kawasan letak kereta. Inilah bahana orang Gila Talak, masih berlagak berkuasa walaupun kuasa tersebut telah dilucutkan.

Pelik dan anehnya ialah semua usul-usul yang dibangkitkan adalah Usul Politik semata-mata. Dengan kehadiran oleh ahli-ahli DUN Pakatan Rakyat sudah tentulah usul tersebut di'luluskan'; umpama soalan periksa di buat sendiri, jawab sendiri dan kemudian bagi markah sendiri... senanglah macam tuh. Itulah sebabnya kuasa memanggil sidang DUN terletak di tangan Sultan kerana Sultan adalah di atas politik. Sidang DUN bertujuan membangkitkan masalah-masalah rakyat dan menentukan halatuju pentadbiran Negeri. Jika ianya dipanggil oleh `speaker' DUN yang berpihak kepada mana-mana parti memerintah dan meluluskan usul-usul politik partisan, maka baiklah adakan di Ibu Pejabat Parti berkenaan, jangan di kawasan Pentadbiran Utama Negeri... Itu semata-mata mencari publisiti murahan.

YAB MB lama juga masih lagi berlagak MB yang sah walaupun telah diarahkan letak jawatan oleh DYMM Sultan yang memerintah atau dianggap dikosongkan. Ke sana kemarilah beliau menegakkan benang basah, dan berduyun-duyunlah Melayu-melayu yang berfikir dengan amarah dan bukan pakai otak melaung-laungkan takbir dan ungkapan tidak enak, seolah-olah Perak adalah Negeri PAS. DAP yang baling batu sembunyi tangan bersorak di belakang, seperti askar dayus dan biarkan Melayu-melayu ini berdepan dengan 'musuh'. Maka lupalah melayu-melayu ini bahawa bapa DAP; Lim Kit Siang pernah mengugut untuk memboikot Majlis Angkat Sumpah MB Perak yang dari PAS ini dahulu. Lupalah mereka bahawa Paduka Sultan Peraklah yang memutuskan bahawa MB adalah dari PAS. Dalam amarah mereka, mereka mencerca DYMM Sultan yang mereka puji dahulu ketika memilih calon PAS sebagai MB Perak..

Sesungguhnya Melayu-melayu ini yang seolah-olahnya mengikut Al Qur'an dan Sunnah, sebenarnya telah diputarbelitkan oleh individu pendendam yang punya matlamat peribadi sendiri, ingin menjadi Pemimpin Agong Negara. Maka lupalah mereka kepada asas perjuangan parti mereka untuk menegakkan Negara Islam di muka bumi ini dan berpeluklah mereka dengan DAP yang terang-terang menentang matlamat ini. Mereka-mereka ini tidak mahu berfikir dengan fikiran sendiri, tetapi mengikut pemimpin membuta tuli walaupun yang Haq dan Batil terang-seterangnya.

Episod Gila Talak ini atau Ayam Gila Sakok, berterusan. YB DS Nizar pun ke sana kemari dengan kereta Kerajaan berlabel Menteri Besar Perak, walaupun telah diarahkan oleh yang empunya (SUK Perak) menyerahkan kembali kepada Pentadbiran Negeri. Di manakah rasa malu? Dan beliau asyik berkokok kokok yang sama; untuk mengadap DYMM Sultan untuk pohon bubarkan Dewan sedangkan DYMM Tuanku sudahpun menyatakan pendiriannya. Bodoh sangat ke beliau, atau memang menjadi boneka DAP yang tidak reti apa maknanya Darjat Kebesaran Sultan.

Setiap patah daripada Tuanku Sultan adalah TITAH. Titah tidak boleh dipersoalkan mahupun diminta tarik balik tanpa menjejaskan martabat Sultan. Titah adalah untuk dipatuhi... Orang Melayu zaman dahulu menjunjung Titah Sultan di atas batu jemala.. Walaupun sekarang kita tidak diminta sedemikian, ianya adalah kerana kewarasan Tuanku-tuanku Sultan mengikut peredaran zaman. Jadi permohonan mengadap untuk memohon perkara yang sudah di titahkan hanya menunjukkan KEJAHILAN semata-mata. Kalau orang bukan Melayu jahil dalam hal ini, ini boleh dimaafkan tetapi jika Melayu yang pernah memegang teraju kepimpinan negeri jahil, amatlah susah untuk difahami.

No comments: