Saturday, March 07, 2009

MURKA SEORANG SULTAN

Sultan Selangor kesal hak Raja-Raja Melayu dipersoal
BERITA HARIAN SABTU 07 MAC

PETALING JAYA: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah semalam melahirkan rasa kesal berikutan sikap pihak tertentu semakin lantang mempersoalkan kedudukan orang Melayu dan Raja-Raja Melayu. Ketika bertitah pada Majlis Perasmian Pembinaan Semula Masjid Jamek Sultan Abdul Aziz di Jalan Templer di sini, semalam, baginda turut kecewa dan sedih apabila suara lantang mempersoalkan kedudukan orang Melayu dan Raja-Raja Melayu datangnya daripada orang Melayu sendiri.

Katanya, perkara itu sudah dipersetujui sebelum negara mencapai kemerdekaan yang termaktub dalam Perlembagaan negeri dan Persekutuan. "Beta berasa kesal sejak kebelakangan ini tersebar di media elektronik dan media cetak suara-suara lantang yang mempersoalkan kedudukan orang Melayu dan Raja-Raja Melayu di negara ini. "Apa yang lebih menyedihkan beta, suara lantang ini datangnya daripada orang Melayu sendiri yang biadap, tidak berbudi bahasa dan tidak berasa segan atau malu," katanya.


..."Di manakah orang Melayu sekarang. Negara baru mencapai kemerdekaan setengah abad, orang Melayu telah bercakaran, hilang maruah, hilang budi pekerti disebabkan terlalu ghairah untuk merebut kuasa hingga sanggup menggadai bangsa dan negeri. "

Ini adalah kata-kata yang amat pedih dari DYMM Sultan Selangor kepada anak bangsanya; Bangsa Melayu. Tiada ucapan yang lebih pedas boleh diucapkan oleh seorang Sultan melebihi perkataan "Biadap dan tak reti malu".

Dua perkataan ini bila diucapkan oleh seorang Sultan secara terang terangan adalah umpama satu lontaran tombak beracun tepat ke jantung mangsanya. Melayu yang tidak merasa apa-apa bila mendengar perkataan ini adalah seorang yang sudah hilang kemelayuannya dan tidak wajar bernaung di dalam negeri yang diperintahkan oleh Sultan tersebut. Mereka ini sudah tumpul perasaannya dan rendah akal budinya. Ia lebih pedih dari hukuman penjara. Hukuman penjara adalah hukuman di atas kesalahan jenayah terhadap undang-undang negeri sedangkan ungkapan ini menghukum seorang itu sebagai sudah hilang asal usul dan lebih hina dari perkataan 'kurang ajar'; satu perkataan yang cukup hina di dalam kamus peradaban Melayu.

Di Thailand, Perdana Menteri yang ditegur tidak sampai ke tahap ini oleh Raja Thai akan terus meletakkan jawatan. Begitulah hormatnya rakyat Thai kepada Raja mereka. Apakah kita bangsa Melayu sudah hilang terus rasa hormat kepada Duli-duli Tuanku sehingga tidak merasa sugul atau malu secuit pun, malah masih mendabik dada sebagai golongan moden yang hanya menghormati Perlembagaan dan tidak terasa apa-apa tanggungjawab terhadap Institusi di Raja yang kita dokong?

Inikah kesudahan sistem pembelajaran yang ditaja Kerajaan; yang hanya mampu melahirkan golongan-golongan rendah akal budi dan hilang rasa hormat kepada ibu bapa, datuk nenek, orang-orang tua dan Sultan sendiri? Inikah kesudahan nilai-nilai moden yang diterapkan? Kita telah diajarkan supaya "ikutilah resmi padi, makin berisi makin tunduk. Jangan ikut resmi lalang, makin kosong makin tegak"

Amatlah wajar kita semua mengkaji asal usul kita yang kaya dengan peribadi mulia, sopan santun dalam bicara dan mengeluarkan pendapat, benang ditarik tanpa merosakkan tepung. Hayatilah ungkapan Usman Awang dalam menggambarkan perilaku Melayu;

Melayu itu orang yang bijaksana

Nakalnya bersulam jenaka

Budi bahasanya tidak terkira

Kurang ajarnya tetap santun

Jika menipu pun masih bersopan

Bila mengampu bijak beralas tangan.

......

Berkelahi cara Melayu

Menikam dengan pantun

Menyanggah dengan senyum

Marahnya dengan diam

Merendah bukan menyembah

Meninggi bukan melonjak.


Watak Melayu menolak permusuhan

Setia dan sabar tiada sempadan

Tapi jika marah tak nampak telinga

Musuh dicari ke lubang cacing

Tak dapat tanduk telinga dijinjing

Maruah dan agama dihina jangan

Hebat amuknya tak kenal lawan


Berdamai cara Melayu indah sekali

Silaturrahim hati yang murni

Maaf diungkap senantiasa bersahut

Tangan diulur sentiasa bersambut

Luka pun tidak lagi berparut

No comments: