Sunday, March 08, 2009

MENGEMBALIKAN IMUNITI RAJA-RAJA ISU YANG DIADA-ADAKAN

'Kembalikan imuniti Raja-Raja Melayu'
Ahad, 08 Mac 2009 11 Rabiulawal 1430

KOTA BHARU: Ketika pelbagai pihak termasuk institusi beraja melahirkan rasa kesal berikutan semakin ramai pihak mempersoalkan kedudukan orang Melayu dan Raja-Raja Melayu, Umno Kelantan pula tampil sebagai Badan Perhubungan Umno negeri pertama mendesak supaya kekebalan Raja-Raja dikembalikan. [+]

Ini adalah isu populis. Kita perlu ke hadapan dan tidak menjengah ke belakang, merombak perkara-perkara yang telah di lalui dengan penuh onak duri. Kekurangan imuniti Raja-raja tidak menjatuhkan mertabat Raja-raja tetapi MEMELIHARA dari tindakan Duli-duli YM Tuanku yang kekadang kurang bijak.

Begitu juga isu pembelajaran Sains dan Mathematic dalam BI. Kita telah lalui semua susah payah untuk memahirkan diri menguasai bahasa tersebut dan apabila sudah boleh bangun sama tinggi dengan bangsa lain, ada yang mendesak melangkah ke belakang. Ini amatlah tidak bijak dan merugikan bangsa sendiri. Isu Bahasa Melayu tidak patut dikaitkan dengan hal ini. Banyak cara lain yang boleh digunakan untuk menguatkan dan memperkayakan bahasa kita.

Mengapa mereka-mereka ini tidak fokus melawan arus Bahasa Rojak dan Bahasa sms yang dikontotkan. Tengok sahaja Channel 15, pantau bahasa sms yang dipamerkan di kaca TV. Mengapa tidak bangkit berdemonstrasi dan kempen besar-besaran melawan arus yang kuat melanda ini?

5 comments:

Anonymous said...

hang nie..komen banyak pasal karpal singh...guna otak sikit...
bila orang BN mencarut dalam parlimen..awat diam... this shows that you all are a bunch of racist...with no brains...

Gukita said...

Anon,
i always use by God given brain, just wondering how much you use yours.. Mencarut dalam parlimen tu bukan monopoli sesuatu grup, kalau awak pakai mata dan bukan hanya cermin teropong DAP..

Anonymous said...

malaysian politics is always full of nostalgia. we have to be pragmatic about things, doing them for their own sake.

and we all know now the reason behind the PPSMI or wtv campaign, ie just a trojan horse. on one hand, you gotta hate them for hijacking a real concern and using it to further political means. on the other hand, you gotta hand it to the crafty buggers. haha.

btw gukita, why so hard to comment on your other blog?

Gukita said...

Khalid,

I share your sentiment. We as citizens just have to weigh out the benefits and hazards of all sides and use our right in the ballot boxes. Whatever, our utmost concern is to ensure continuous sustainable development for the future generation through balanced approach.

Hard to comment on the other blog? I'll check it out..

Gukita said...

Khalid,

I think I've addressed the problem of posting comment on the other Blog..